دبیرستان پسرانه غیردولتی اعتماد (دوره اول) آموزش پرورش ناحیه 5 استان اصفهان

 

منشور دبیرستان پسرانه اعتماد


ایجاد محیط مبتنی بر روابط سالم و دوطرفه بین دبیران، کادر آموزشی - انضباطی و تربیتی با دانش آموزان و اولیا محترم

احترام متقابل بین اولیا و دانش آموزان و ارزش نهادن به پیشنهادات منطقی و معقول آنان

از بین بردن دغدغه خاطر اولیا از نظر امور آموزشی و اخلاقی

ایجاد زمینه برای شکوفایی استعدادهای دانش آموزان

ایجاد محیطی تربیتی و مناسب جهت رشد و بالندگی

 

زادروز فردوسی بزرگ

اول بهمن ماه سال ۳۱۹ هجری شمسی، روزی است که در آن «حکیم ابوالقاسم فردوسی» حکیم سخن، حکیم توس و استاد سخن پا به عرصه وجود گذاشت.

«ابوالقاسم حسن پور علی طوسی» معروف به فردوسی در روستای پاژ در شهرستان از توابع طبران توس در خراسان دیده به جهان گشود.  نام او همه جا ابوالقاسم فردوسی شناخته شده است. پدرش از دهقانان طوس بود که ثروت و موقعیت قابل توجهی داشت. وی از همان زمان که به کسب علم و دانش می پرداخت، به خواندن داستان هم علاقه‌مند شد.

همانطور که در زندگی‌نامه فردوسی آمده است، آغاز زندگی وی هم‌ زمان با گونه‌ای جنبش نوزایش در میان ایرانیان بود که از سده سوم هجری آغاز شده و دنباله و اوج آن به سده چهارم رسید. فردوسی از همان روزگار کودکی بیننده کوشش‌های مردم پیرامونش برای پاسداری ارزش‌های دیرینه بود و خود نیز در چنان زمانه و زمینه‌ای پا به پای بالندگی جسمی به فرهیختگی رسید و رهرو سخت‌گام همان راه شد.

ادامه مطلب...

چگونه میتوان از حواس پرتی در حین مطالعه جلوگیری کرد؟

برای مطالعه مناسب باید قبل از آن استراحت مناسب داشته باشید و نکات زیر را برای افزایش راندمان رعایت کنید.

  

- ابتدا کمی از زمانتان را به یادداشت افکار مزاحم و تفکر در مورد آنها اختصاص دهید. علت اینکه خیلی از این افکار هنگام مطالعه به ذهن خطور می کند این است که فرصت تفکر بر روی آنها نداشته اید و این افکار در ذهن بصورت غیر طبقه بندی و نامنظم باقیمانده اند. یکبار برای همیشه به آنها فکر کنید و آنها را کنار بگذارید. 

ادامه مطلب...

11 روش فوق العاده برای تقویت حافظه

آیا گاهی فراموش می کنید که دسته کلیدتان را کجا گذاشته اید یا سر امتحان های مهم پاسخ سوالات را به خاطر نمی آورید؟ خوشبختانه یک سری کارهایی وجود دارد که با انجام آنها می توانید حافظه تان را بهبود ببخشید.


قبل از آزمون مهم بعدی تان، سعی کنید تا چند تا از این تکنیک های معتبر تقویت حافظه را امتحان کنید. این استراتژی هایی که به لحاظ عملی و پژوهشی اثبات شده اند می توانند تا حد زیادی باعث تقویت حافظه شوند، به خاطر آوردن را بهتر و بیشتر کنند، و نیز باعث افزایش حفظ و نگهداری اطلاعات شوند.

ادامه مطلب...

کسب مقام قهرمانی مسابقات کشوری تنیس

فایل های ضمیمه :

راهکارهای موفقیت در ایام امتحانات

تقویت مهارت ها می تواند مسیر دستیابی به موفقیت در تحصیل و کار را هموار کند. این مهارت ها به دانش آموزان کمک می کند تا در تمام دوران زندگی حتی برای امتحان های کوچیکی که زندگی از آنها می گیرد، آماده شوند.

مهارت هایی را که در زیر به آن اشاره می کنیم می تواند باعث تقویت موفقیت های بزرگ در امتحانهای تحصیلی و زندگی شود،


مدیریت هوشمندانه زمان


به دنبال هر 30 تا 50 دقیقه مطالعه، 10 دقیقه استراحت پیشنهاد می شود. اگرچه این زمان بندی الزاما نباید با همین ظرافت دنبال شود اما بهتر است برای طول مدت مطالعه و استراحت خود یک محدودیت زمانی تعیین کنید. از این زمان های استراحت برای ورزش یا تغذیه استفاده کنید. توصیه می شود در خلال این زمان های استراحت از انجام فعالیت هایی نظیر انجام بازی های ویدئویی و تماشای تلویزیون یا فیلم که نیاز به سوخت و ساز مغزی دارند، بپرهیزید چرا که این مسئله باعث می شود مطالبی را که می خوانید به خوبی جذب ذهن نشوند.

ادامه مطلب...

توصیه‌های شب امتحانی  

وای نه... بازم امتحان...! این کلمات را بارها و بارها، نه تنها از دانش آموزان بلکه از والدین آنان نیز شنیده ایم.کلماتی که باری از دلهره و نگرانی را حتی برای اطرافیان به همراه دارد. ولی چرا؟ نه تنها بچه‌های ضعیف و تنبل کلاس بلکه شاگردان خوب و زرنگ نیز این‌گونه‌اند.



منزوی کجیدی، روانشناس می‌گوید: والدین و اطرافیان در مواقع امتحان شروع به نصیحت و سرکوفت زدن می‌کنند که چرا ازاول سال درس نخواندی ؟ چرا درس‌ها را تلنبار کردی که حال این گونه آشفته باشی؟ باید از اول سال با کلاس پیش می‌رفتی و درس‌ها را در زمان خودش می‌خواندی و یاد می‌گرفتی که در ایام امتحان فقط نیاز به مرور داشته باشی و... 

ادامه مطلب...

چگونه از اتلاف وقت جلوگیری کنیم؟

وقت تنها عامل تولید است که قابل تجدید شدن نیست؛ سرمایه، زمین و نیروی انسانی از لحاظ مقدار قابل تجدید شدن هستند ولی وقت زیرا به زمان بستگی دارد و زمان قابل تجدید شدن و برگشت نیست ازاین رو وقت هدر رفته قابل جبران نیست. یکی از مهمترین علل اتلاف وقت در سطح خرد و کلان اهمیت دادن به مسایل بی ارزش و اهمیت ندادن به مسایل با اهمیت است.

روش های کاربردی جلوگیری از اتلاف وقت

هدف تعیین کنید

در وحله اول باید بگویم این مورد تنها برای نوجوانان 15 ساله نیست که قصد انتخاب رشته دارند و نمیدانند که چه استعداد یا مهارتی دارند و هنوز هدف زندگی آن ها معلوم نشده است! بلکه برای افرادی که بیش از 30 سال دارند ولی هنوز هدف اصلی زندگی خویش و یا رسالت فردی خویش را نمی شناسند و نمیدانند، نیز هست.

 همه ما باید هدفی تعیین کنیم برای خودمان رسالتی داشته باشیم، ما باید چه چیزی به این دنیا اضافه کنیم؟ در چه کاری موفق شویم؟ دوست داریم 20 سال بعد در کجا باشیم و آن هنگام چه دلواپسی هایی خواهیم داشت؟ دوستان چنانچه در زندگی هدف نداشته باشیم خیلی سرخورده و بی انگیزه میشویم، تفاوتی نمیکند که در چه سن و سالی هستید لطفاً همین حالا برای ادامه زندگی خود یک هدف تعیین کنید و تلاش کنید به آن برسید.

ادامه مطلب...

راه های افزایش اعتماد به نفس

 هر فردی از شخصیت خودش، دیدگاهش و نقاط ضعف و قوتش یک تصویر ذهنی دارد. این تصویر از دوران کودکی شکل می گیرد. به این تصویر «خودانگاره» می گویند یعنی تصوری که شخص از خویشتن در ذهن خود دارد.

«خودانگاره» در شکل گیری اعتمادبه نفس شخص نقش بسیار مهمی ایفا می کند. بسیاری از این تصورات براساس تعامل ما با دیگران و تجربیات زندگی مان شکل می گیرد. اعتماد به نفس به این موضوع بستگی دارد که شخص احساس می کند از نظر دیگران تا چه حد مورد قبول و علاقه است و همچنین خودش چقدر احساس ارزشمند بودن دارد.

یک انسان با اعتماد به نفس سالم و طبیعی می تواند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد. ارزش خود را بداند و به خاطر قابلیت ها و مهارت ها و موفقیت هایش احساس غرور و رضایت کند. اما کسی که اعتماد به نفس ضعیفی دارد، احساس می کند که مورد قبول و علاقه هیچ کس نیست و نمی تواند هیچ کاری را درست انجام دهد.

همه ما در شرایط و موقعیت هایی از زندگی مشکلات عدم اعتماد به نفس را تجربه کرده ایم، خصوصاً در دوران نوجوانی که شخص خود و جهان اطراف را می شناسد، بسیار دچار مشکل می شود.

ادامه مطلب...

به اضطراب خودتان حمله کنید!

ورزش منظم: 

مطالعات علمی، بارها ارتباط بین ورزش و کاهش استرس را اثبات کرده‌اند. فعالیت بدنی باعث آزاد شدن اندورفین در مغز می‌شود و اندورفین‌، احساس نگرانی و اضطراب را کم می‌کند. اما برای شروع، ورزش‌های سنگین مناسب نیستند؛ چون فشار بیش از حدی به بدن وارد می‌کنند که باعث ایجاد احساسی ناخوشایند می‌شود و گاهی باعث می‌شود قید ورزش را بزنید.

 

حذف کافئین: 

کافئین در نوشیدنی‌هایی مثل قهوه، چای، نوشابه‌های سیاه و همچنین در شکلات به مقدار زیادی وجود دارد و می‌تواند علایمی شبیه به حمله اضطرابی در بدن ایجاد کند یا باعث تشدید علایم اضطراب ‌شود.

  

ادامه مطلب...

اشتباهات نوجوان را چطور مدیریت کنیم؟

یکی از مسائلی که پدر و مادرها در زمان نوجوانی باید به آن توجه خاصی داشته باشند، نحوه درست مدیریت اشتباهات نوجوان است. والدین باید در موقعیت های گوناگون در کنار نگهداری از فرزند خود به وی اجازه ازمون و خطا بدهند چراکه همه ما همواره از اشتباهات خود بیش ترین درس را می گیریم و نوجوان هم از این قانون مستثنی نیست.

اشتباهات نوجوان از آن مقولاتی است که اگر بدان توجه نکنیم امکان دارد سبب ایجاد بحران در خانواده شود. در دوران نوجوانی فرد مدام به ازمون و خطا می پردازد، بنابراین طبیعی است که اشتباهات زیادی از وی سر بزند.

وظیفه والدین در این شرایط این است که جهت سلامت روان و خود اتکایی نوجوان فضا و رابطه مستحکمی را در محیط خانواده ایجاد کنند تا نوجوان بتواند از خطاهایش درس بگیرد. در این دوران شخص از بچگی فاصله گرفته و به طرف بزرگسالی می رود.

ولی هنوز تجربه ها و مهارت های بزرگ سالی را کسب نکرده به همین دلیل است که دچار خطاهای زیادی می شود. نقش و شیوه برخورد با فرزندان در سن بلوغ تأثیر بسیار زیادی در شکل پذیری شخصیت و آینده آنها دارد. در ادامه به بعضی از رفتارهای والدین در مواجه با اشتباهات نوجوانان می پردازیم.

ادامه مطلب...